Zonder motivatie geen duurzame gedragsverandering

10 augustus 2022
Zonder motivatie geen duurzame gedragsverandering

Zonder motivatie geen duurzame gedragsverandering

Alleen als je medewerkers de drijvende kracht zijn achter organisatieveranderingen, worden die veranderingen echt omarmd. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn er vijf factoren die je aandacht moet geven. In eerdere blogs keken we al naar het aanleren van kennis en vaardigheden en naar de invloed van attitudes. In deze blog kijken we naar de derde sleutel: motivatie, de brandstof die ons drijft om dingen te doen die we op zichzelf niet leuk vinden.

Zonder motivatie geen actie

Motivatie zorgt ervoor dat wij ook dingen kunnen doen die we niet per se leuk vinden. Zonder dat zouden we niet in actie komen. Het zorgt dat we de wil hebben om het nieuw aangeleerde gedrag te laten zien. Liefst zie je dat die motivatie intrinsiek is, maar soms is dat het simpelweg niet. Neem bijvoorbeeld een reorganisatie waarbij twee teams – en dus twee culturen – worden samengevoegd. Dat wordt nogal eens als negatief ervaren. Verandering is sowieso moeilijk en als je dan ook nog eens niet precies weet wat je boven het hoofd hangt… Door je medewerkers heel goed uit te leggen waarom de reorganisatie belangrijk is en wat het het team uiteindelijk zal brengen, gaan ze er anders tegenaan kijken en ontstaat de motivatie.

Vier factoren van invloed op motivatie

Onderzoek wijst uit dat er vier factoren zijn die bepalen in welke mate motivatie intern (sterk) of extern (zwak) is: een betekenisvolle rationalisatie, sociale steun, autonomie en positieve feedback. Een betekenisvolle rationalisatie geeft antwoord op de vraag: Waar is het nou helemaal goed voor? Sociale steun is de steun die we voor een bepaald gedrag ervaren van mensen die belangrijk voor ons zijn. Een leidinggevende heeft uiteraard geen invloed op de steun medewerkers krijgen van familie, vrienden en collega’s. Wel kan een leidinggevende zelf continu en actief uitdragen dat het nieuwe gedrag écht belangrijk en waardevol is, bijvoorbeeld door zelf het goede voorbeeld te geven. Autonomie is een bepalende factor omdat we er niet van houden om dingen te moeten. Hoe meer vrijheid we ervaren om iets te doen, hoe sterker onze motivatie wordt. Een vierde manier om de motivatie van medewerkers te versterken is door hen betekenisvolle, positieve feedback te geven wanneer zij het van hen verwachte gedrag laten zien. Dat is dus niet een loos complimentje, maar echt inhoudelijke, concrete en positieve feedback.

In het kort

✓ Vier factoren bepalen in welke mate motivatie intern of extern is: een betekenisvolle rationalisatie, sociale steun, autonomie en positieve feedback.

✓ Inventariseer wat voor medewerkers werkelijk belangrijk is, voor je een betekenisvolle rationalisatie voor het aan te leren gedrag geeft.

✓ Communiceer open en eerlijk wat de redenen zijn voor de gewenste gedragsverandering, en wat het het bedrijf, de klanten, de medewerkers en de maatschappij oplevert.

✓ Zorg ervoor dat binnen de organisatie continu en actief het belang van het nieuw aan te leren gedrag wordt uitgedragen.

✓ Geef je medewerkers de vrijheid om binnen bepaalde kaders zelf invulling te geven aan het aan te leren gedrag.

✓ Geef regelmatig betekenisvolle, positieve feedback aan medewerkers die het nieuwe gedrag laten zien.

✓ Stel geen materiële beloningen in voor het nieuw aan te leren gedrag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat extrinsieke beloning slecht is voor de intrinsieke motivatie.

Onderzoek alle vijf de factoren

Elke verandering is moeilijk. Dat zagen we al in onze blog over (minder) filerijden. Zo werkt het natuurlijk ook binnen organisaties, bijvoorbeeld als het gaat om efficiënt samenwerken of om collega’s elkaar waardevolle feedback te laten geven. Wil je weten wat je als leidinggevende kunt doen om op een positieve manier aan duurzame gedragsverandering te werken, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. In onze volgende blogs zoomen we in op de laatste twee sleutelfactoren. Alleen door alle vijf de factoren aandacht te geven, zal verandering beklijven. En dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken.

Meer weten?

Wil je meer weten over deze inzichten over duurzame gedragsverandering? Download dan hier ons whitepaper ‘Vijf sleutels tot duurzame gedragsverandering. Wil jij nu al aan de slag met duurzame gedragsverandering binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een persoonlijk gesprek. Mail naar info@hrdgroep.nl of bel ons op 030 69 111 38.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.